Närvarande: Kryzzet, Punghållaren, Vivören, Ankaret, Köksceremonimästaren, TinTin, Fumadoren, Opponenten, Oreraren, , Kryzzet, GPS, Sven Drufva, Båtsman.
§1 Öppnande
Kryzzet hälsar välkommen samt förklarar mötet öppnat.
§2 Dagordning
Dagordningen i tolv (12) punkter presenterades. Under punkt övrigt önskar Viking, GPS, och köksmästaren ordet. Dagordningen godkändes.
§3 Kallelse
Vi konstaterar att kallelsen skett enligt stadgar. Ordförande föreslår en skål för Bertil. Skål!
§4 Ordföranden har ordet
Denna punkt har tillkommit ifall något viktigt verksamhetsmässigt hänt sedan sista mötet. Kryzzet påpekar att denna punkt skall ses mer som en rapportpunkt och som inte skall ses som ett underlag till diskussion. Dagens tema är ekonomi, och detta diskuterar vi mer utförligt under punkt fem (5).
Nåbel-middagen anser jag var mycket lyckad, och den skall kocklaget ha mycket beröm för.
§5 Ekonomi
Punghållaren redovisar kort vårt ekonomiska utfall för år 2015. Vi har hållit oss inom ramen för fastställd budget. Vi går in i år 2016 med något bättre budget än tidigare beräknat, främst pga de byggnadsarbeten som varit i lokalen, och de hyreseftergifter fastighetsägaren medgett.
Kontakterna med vår bank angående firmateckning är nu klara. De medlemmar som har haft utlägg för klubben har nu fått utbetalning. Betalning av medlemsavgiften fungerar hyfsat, detsamma gäller skulder till baren. Ett bokslut för år 2015 kan vara klart till nästa möte.
§6 Retroaktivt beslut om vissa inköp m m
Kryzzet redovisar inköp av bestick inför Nåbelmiddagen (1.200:- kronor) samt Spotify-pryl (478:- kronor) Vi beslutar att godta gjorda inköp.
Kryzzet tar upp frågan om Il Dottore och hans medlemskap. Föreslår att han blir avgiftsbefriad, och att hans medlemskap fortsätter på samma vis som tidigare. Behöver han ledsagare till något möte är även den personen välkommen. Så får det bli!
Sven Drufva passar på att utbringa en skål för pensionatet. Skåååål!
§7 Regler vid inköp till klubben
Kryzzet undrar vilka regler som gäller, och skall gälla, för inköp till klubben. I dag är det bara dryck- och matansvariga som fritt kan göra inköp, men vad skall gälla för övriga med olika ansvarsområden. Jag vill föreslå att vi bildar en särskild ekonomigrupp som beslutar om detta, vi kan kalla den BO, Beslutsorganet (för att anknyta till föreningens med lemmar)? Nu utbryter en diskussion av sällan skådad dignitet (Vivören har sorterat bort de inlägg som upprepades ett antal gånger,och tagit med ett urval som kan ligga som beslutsunderlag och tar på mig ansvaret om någon punkt bestrids).
Ankaret vill understryka, att alla som har tilldelats ett ansvarsområde har det fulla ansvaret och vår tillit att sköta detta arbetsmässigt, och även ekonomiskt. Jag tror inte att det görs några överilade inköp av främst förbrukningsvaror som toapapper, tvål, diskmedel eller andra varor som behövs för att hålla lokalen i trim. Vi måste ha förtroende för varandra, avslag!
Punghållaren vill framhålla att de som har teckningsrätten (Punghållaren och Kryzzet) kan ta på sej ansvaret för ekonomiska beslut av mindre betydelse, om någon av de ansvariga är tveksam och inte kan invänta kommande medlemsmöte.
Köksmästaren är inne på samma linje som Ankaret. Jag vill att klubben litar på mej och mitt omdöme när jag gör nödvändiga,och rimliga inköp för att hålla köket i gång.
Opponenten menar att det kan vara klokt med en ekonomigrupp, eller att vi sätter upp en ”limit” som inte får överskridas utan beslut av en eventuell ekonomigrupp eller medlemsmöte. Det blir då inget eftersnack om eventuellt ett felaktigt inköp gjorts.
Oreraren håller helt med Ankaret, kan heller inte komma ihåg att vi på något medlemsmöte har haft diskussion om några felaktiga inköp.
TinTin menar att vi måste lita på varann vad gäller lokalansvariga, och de inköp som görs. Har det missbrukats någon gång?
Vivören tycker att vi gör som tidigare, litar på att ansvariga har gott omdöme vad gäller inköp. Punghållaren kan ju göra en sista bedömning eftersom han inte utbetalar medel utan att han fått kvittoredovisning på gjorda utlägg. Yrkar som Ankaret, ingen ekonomigrupp.
§8 Ankarets punkt
Inte mycket idag, uppmanar alla att oftare besöka hemsidan. Och kom ihåg, att alla anmälningar till klubbmöten skall göras på hemsidan, ansvariga kocklag kräver detta!
§9 Övrigt
Viking vill ha helårsplanering utlagd på hemsidan. Vill veta långt i förväg när han tillhör kocklag/servering så att han eventuellt kan vidtala ersättare om han ej kan deltaga på mötet. Ankaret meddelar att detta redan finns, visserligen bara ett halvt år framåt, men det bör räcka. Verksamheten efter sommaruppehållet läggs in i juni, för höstens verksamhet.
GPS vill anordna en bridgeutbildning i klubblokalen. OK tycker vi. Anmälningar görs direkt till GPS, telefonnummer finns på hemsidan. Trolig start slutet av februari, beroende på anmälningar.
Köksceremonimästaren vill avrapportera kostnader för utlägg som gjorts i samband med Nåbelmiddagen, samt tacka alla som var med i kocklaget för en bra tillredd middag. Totalt var kocklaget på plats i tolv (12) timmar. Tycker själv, trots lite onödigt småtjafs med serveringen att middagen var mycket lyckad. Totalt låg kökets utgifter på 4.986 kronor.
Vill också gärna se fler som kommer ner på klubben för att se över sina ansvarsområden.Som det nu är, verkar det vara de fyra- fem personer som ständigt ser över sitt ansvarsområde, det borde vara fler. Ta som vana att minst en gång mellan månadsmöterna besöka lokalen för att se över ditt ansvarsområde.
För att lära av varann, bör vi vara överens om att all mat vi tillagar skall göras i klubbens kök, inte förberedas hemma, det lär sej ingen av.
Punghållaren har nu fått in alla inköp till NÅBEL middagen. Total kostnad 8.635 kronor (dryck, mat, övriga omkostnader). Det gör en kostnad på rimliga 300 kronor per deltagare.
§12 Avslutning
Ordförande tackar mötet för livfulla och inspirerande samtal. Kanske skall vi fortsättningsvis lägga mötet före middagen, kanske ger det lite kortare möten. Än en gång tack – så avslutas mötet.
Jag tror att det viktigaste kom med !
Vivören