Som alla vet, sammanfaller Eurovisionsschlagerfestivalen 2014 med Bothnian Bay Beer Brewers majmöte. Mindre känt är att festivaldatumet är valt som en homage till Bertil Brew, föreningens grundare och mecenat.
Sångens makt
Eurovisionsschlagern var från början en del av det stora europeiska enhetsprojektet. Liksom EU-fäderna Robert Schuman och Jean Monnet ville schlagertävlingens bortglömde skapare Marcel Baison, god vän till Bertil, ena det sargade efterkrigs-Europa. Istället för kol och stål och handel som kitt satsade paret Baison-Brew på sångens enande makt när Eurovisionstävlingen drogs igång 1956.
Bertil har sedan dess varit aktiv såväl som artist som låtskrivare – under pseudonym naturligtvis. Det är ingen slump att Bertil har en schlagerstjärne-nästan-namne i Bertil Boo. Den egna musikaliska karriären lades emellertid på hyllan i april 1994, inträdde i nirvana skulle man kunna säga.
Även när det gäller koreografi och kläddesign har Bertil haft sitt finger med i det s k spelet. Turkiets bidrag 2009 (bild ovan) är ett typexempel på den återhållsamma, eleganta haute couture som blev hans signum.
Ny teknik sprider vitterhet
Hans erkända intresse för frihetstidens (1718-1772) vitterhetsideal, som delas av Bertils bästa sidor (de du läser i detta nu), har musikaliskt tagit sig uttryck i spridandet av väl genomtänkta spellistor på Spotify, baserade på föreningens mötesteman.
Majmötet, med dess matematiskfilosofiska tema (Pythagoras sats i inre produktrum), är ett utmärkt exempel på hur bildning och kunskap kan spridas till folket. Detta snurrar på skivtallriken medan filosofiska spetsfundigheter snurrar i med lemmarnas huvuden:
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.