Föreningens stadgar, vår kanon och rättesnöre är – i motsats till flertalet religioners dito – synnerligen levande och förändras över tid och efter behov. I en serie artiklar på Bertils bästa sidor – de du läser i detta nu, har stadgeskrivaren, Ankaret, efter bästa förmåga försökt återge huvuddragen i stadgarna och även de tillägg och förändringar som föranletts av förändringar i världsläget eller med lemmars beteenden. Ofta dessa stadgetillägg namn efter den medlem vars beteende föranlett dem.
- Läs mer i Stadgeskolan!
Den senaste förändringen har föranletts av en animerad epostledes diskussion inför novembermötet. GPS framförde tveksamhet rörande tillämpligheten av stadgarnas formulering om när möten lämpligen bör hållas:
IV.II Styrelsen sammanträder vid lämpliga tillfällen. Styrelsen får endast fatta beslut när alla närvarande ledamöter är eniga om att beslut lämpligen bör fattas.
Ur stadgesynpunkt har “lämpliga tillfällen” numismatisk innebörd: De infaller under andra lördagen i var månad med undantag för juli (då alla dagar tenderar bli lördagar), augusti (då den andra lördagen infaller den tredje lördagen) och december (då den andra lördagen infaller den första lördagen).
— Mig veterligen så har texten ”december (då den andra lördagen infaller den första lördagen)” aldrig förekommit i stadgarna, säger han.
Stadgesakkunnig Ankaret tog den kastade handsken och hänvisade till rapporten från novembermötet 2011 och en av stadgeskolans artiklar från 2013.
— Mig veterligt har stadgarna haft den lydelsen sedan tidernas begynnelse. Och tiderna begynte som bekant 4 oktober 1994:
Därefter kastade sig Kryzzet, in i diskussionen.
Han påpekade att de senaste årens decembermöten, de s k Nåbelfesterna, minsann hade genomförts den andra lördagen i december.
— Har det varit stadgebrott de senaste fem åren? frågar han illmarigt.
— Det handlar snarare om jus non scriptum eller lex non scripta, vilket som alla vet är den art av positiv rätt, sedvanerätten, som uppstår genom en växelverkan mellan bruk eller sedvänjor och rättspraxis. Och rättspraxis motsvaras i föreningens fall närmast av våra stadgar.
Sedan en viss bestämmelse gång på gång i det enskilda livet godkänts och till sist förutsatts som gällande, bör man erkänna densamma som utan särskild överenskommelse bindande eller tillämplig, menar Ankaret.
— Jag har därför beslutat att ändra stadgarnas lydelse på följande sätt:
IV.II Styrelsen sammanträder vid lämpliga tillfällen. Styrelsen får endast fatta beslut när alla närvarande ledamöter är eniga om att beslut lämpligen bör fattas.
Ur stadgesynpunkt har “lämpliga tillfällen” numismatisk innebörd: De infaller under andra lördagen i var månad med undantag för juli (då alla dagar tenderar bli lördagar) och augusti (då den andra lördagen infaller den tredje lördagen).

Jag tackar betänkandets föredragande för ett förtjänstfullt arbete.
Naturafullgörelse borde kunna tolereras om det inte gäller kroppsskada eller till exempel kroppsdelars avlägsnade. Det finns andra fullgörelser in natura som torde kunna tolereras av med lemmarna. Kom dock ihåg att det inte får påverka Blommornas väl och ve i något avseende.
Då rekommenderas att en sanktionsmöjlighet införes i stadgarna.
Sharialag är dock inte rekommendabelt eftersom ingen med lem ännu bekänt sig till den tron som det bottar i och att en sådan sanktion skulle bli för påtaglig och knappast är nödvändig i detta nu (eller glömmas av övriga). Istället rekommenderar jag att den som bryter mot avtalet (läs stadgarna) går på Nåbeldagen den dag han så önskar (dvs. fel dag) för att då förhoppningsvis finna sig vara ensam, möjligen åtföljd av Blomma och eventuellt (vuxet och till med lemmens lojalt Barn).. Det straffet är nog tillräckligt.
Pacta sunt servanda (att avtal skall hållas, för den oinvigde) är förvisso en grundläggande princip inom avtalsrätten. Problemet när det gäller Bothnian Bay Beer Brewers är de begränsade sanktionsmöjligheterna. Om part bryter mot avtalet anses ju motparten ha rätt att åberopa vissa åtgärder, exempelvis naturafullgörelse. Föreningens med lemmar har – såvitt hittils kunnat utrönas, ska tilläggas, inte visat intresse för dylik.
Till att börja med måste vi utröna om föreningen kan omfattas av folkrätten, som är den rätt där sedvanerättens tillämpning är vanligast. Föreningens med lemmar kan huvudsakligen betraktas som nån slags folk, i vart fall understundom. Om detta är fallet och detta är till alla med lemmars acceptans så handlar det om den sedvänja som framhålls råda är rättsligt bindande för dessa med lemmar och om den i så fall omfattar och ska efterlevas av föreningens med lemmar fortsatt, eller inte.
I folkrättslitteraturen finns det olika åsikter om huruvida den kan omfatta Bertil Brew´s med lemmar eller inte. Men ingenstans hittar jag något tillräckligt bra argument i litteraturen eller akademin som talar emot att en sedvänja inte skulle omfatta den nämnda föreningens med lemmar. Låt oss då konstatera att dessa alltså (trots sin understundom omogna karaktär), kan sägas ha utvecklat en sedvänja.
Nästa fråga handlar om huruvida sedvänjan är tillräcklig långvarig och har accepterats av med lemmarna. Om det funnits i föreningens stadgar att Nåbelfesten ska hållas den andra lördagen i december så handlar frågan inte om sedvanerätt utan om vanlig avtalsrätt. Så är inte fallet. Istället tycks med lemmarna har begått ett slags tyst, men av alla bevisligen accepterat, trots, mot sagda paragraf. Då kan man antagligen påstå med rätta att en slags sedvanerätt infunnit sig. Detta för att med lemmarna infunnit sig på Nåbelfesten utan att påtala stadgebrott.
Det som slutligen och avgörande styrker detta upprepade beteende (år ut och år in) och stadgarna till trots), är att även fler än med lemmarna bevistat Nåbelfesten vid dessa regelbundna men stadgevidriga tillfällen. Eventet är nämligen ett så kallat Barn och Blomma-event. Barn och Blomma har en stark bevisföring i detta ärende, som ni självfallet förstår och som med lemmarna måsta acceptera under visst toffelhot. (Undertecknad kan själv gå i god för att detta beteende har upprepats och alltså utvecklat en sedvänja.)
För att sedan stadfästa den uppkomna sedvanan kan en stadgeändring bli aktuell, ja till och med förordas, Även om det i detta nu förefaller osannolikt med tanke på med lemmarnas tidigare beteende så rekommenderar undertecknad detta.
MEN om stadgarna ändras bör det göras tydligt för med lemmarna att principen pacta sunt servanda gäller framöver. Blommorna tycker det bör bli nån j****a ordning i föreningen.